Monday, November 26, 2007

ULASAN SAJAK YA HABIBI YA MUHAMMAD KARYA ASRIAH SAFIAN

Oleh: Nasriah Abdul Salam

Ya Habibi Ya Muhammad.

Hamba ini mengaku

Mengaku sebagai umat Muhammad
Mengaku baginda Rasul sebagai qudwah hasanah
Mengaku rindukan Kekasih Allah itu
Mengaku sirah baginda mesti dijiwai
Mengaku mahu ikut sunnah Nabi

Hamba kemudian teringat akan ajaran guru hamba

Iman itu ialah
membenarkan dengan hati
mengucapkan dengan lisan
dan beramal dengan anggota badan

Hamba lantas jadi makin sedar

Jika sekadar terasa-rasa di dalam
Jika sekadar berbisik-hembus di bibir
Jika sekadar paksa-terpaksa melaksanakan
Tiada nilainya

Hamba mesti ingatkan raja kerajaan diri hamba, Si Hati

Yang hendak hamba ikuti itu
Yang hamba katakan rindu itu
Adalah kekasih Tuan Pencipta hamba
Bukan calang-calang gerangan

Hamba ingatkan lagi panglima diri hamba, Si Hati itu juga

Mujahadah hamba mesti kuat dan terus
Hamba tidak boleh setakat hangat-hangat tahi ayam
Hamba tidak mahu setakat batuk-batuk di tangga
Tidak baik begitu

Ah.. banyak yang mesti hamba pertingkatkan

Tuan hamba pula, gimana mujahadahnya?

(mawlid nabi 1425H @ 2004)
Asriah Safian


NAS123
Originally uploaded by karyawan.


ULASAN SAJAK YA HABIBI YA MUHAMMAD KARYA ASRIAH SAFIAN
Oleh Nasriah Abdul Salam

Membaca sajak nukilan Asriah Safian, dapat dirasakan bahawa penulis cuba memasukkan unsur ‘semangat perjuangan’ dalam meningkatkan taraf keimanan terhadap agamanya. Ini dapat dilihat pada rangkap:

Hamba ini mengaku

Mengaku sebagai umat Muhammad
Mengaku baginda Rasul sebagai qudwah hasanah
Mengaku rindukan Kekasih Allah itu
Mengaku sirah baginda mesti dijiwai
Mengaku mahu ikut sunnah Nabi

Hamba kemudian teringat akan ajaran guru hamba

Iman itu ialah
membenarkan dengan hati
mengucapkan dengan lisan
dan beramal dengan anggota badan

Rangkap-rangkap di atas menggambarkan kesan lafaz syahadah yang menjadi asas keimanan seorang individu muslim pada agamanya. Perenggan seterusnya memperlihatkan kesedaran penulis bahawa ‘hati’ merupakan seketul daging yang menjadi tunjang amalan dan keimanan seseorang, sebagaimana yang dimaklumkan oleh Rasulullah S.A.W. Jelaslah, di sini penulis cuba mengadaptasi hadis tersebut dalam rangkap sajak ciptaannya.

Apabila beralih ke rangkap seterusnya (rangkap 10) bahasa atau perlambangan yang diguna oleh penulis sedikit berubah. Hal ini kerana, simile ‘Hamba tidak boleh setakat hangat-hangat tahi ayam/ Hamba tidak mahu setakat batuk-batuk di tangga’ merupakan satu simile yang klise atau sudah terlalu biasa digunakan dalam banyak prosa. Cadangan saya kepada Asriah, seelok-eloknya baris tersebut diubah kepada diksi yang lebih sesuai dan membawa maksud yang sama dengan simile yang telah digunakan.

Contohnya : Mujahadah hamba mesti kuat dan terus/ bukan embun yang dijilat mentari/ bukan pepasir yang didebur taufan. (sekadar contoh)

Selain itu juga, rangkap 10 dan seterusnya dilihat kurang puitis berbanding rangkap-rangkap sebelumnya.

Saranan saya, Asriah wajar membiasakan diri dengan pemilihan diksi yang mempamerkan sedikit kepuitisan dalam mengarang sajak.

Secara keseluruhannya, sajak di atas merupakan sajak yang mampu menarik pembaca berfikir akan tahap kesedaran serta tahap kepercayaan masing-masing pada akidah yang sedang mereka anuti. Dapat dilihat, penulis mengambil sikap berhati-hati dalam mengarang, kerana tiada kesalahan tatabahasa mahupun kesalahan ejaan yang dapat dikesan. Semoga penulis dapat menjadikan teguran saya sebagai satu azam untuk mencipta sajak yang lebih cemerlang di masa hadapan.

Teruskan!