Wednesday, November 28, 2007

Ulasan sajak 'Gapai Yang Tidak Bersambut' oleh Fieza Nur

OLEH: AS-SYRAMY



Kabur pandangan hati
Dek air mata yang bergelimpangan
Di puncak derita
Puas jari jemari halus itu mengapai
Namun tiada pernah bersambut
Ada disko kecil dalam perutnya
Yang bertukar menjadi konsert mega
Mungkin mahu menyamai rancak gapai si kecil
Yang sangkar rusuknya
Tampak jelas
Aku dari jauh
Menonton sebuah cakarerama
Bila gapai itu akan bersambut
Nah, itu dia
Si tua camping cuba menghulur kantung
Aku hampir bertepuk sorak gembira
Namun, deras kantung itu dirembat sang anjing
Yang luar biasa setia menunggu si kecil
Kecewa hampir membungkam gapai si kecil
Dari genang titis air mata derita
si kecil menjeling sang anjing yg tersandar kekenyangan
tangan itu mahu terus bersorak
namun
wamakaru wamakarallah wallahu khairul maakirin
tubuh si kecil terdampar di tanah barakah
tubuh si kecil bersalut debu syahidah
aku yg dikejauhan terkedu
kerna gapai itu
sudah tidak tergapai

fiezanur
Dublin
11.18 pm
14 december 2005

ULASAN SAJAK “GAPAI YANG TIDAK BERSAMBUT”

Sajak “Gapai yang tidak bersambut” ini adalah salah sebuah lagi sajak hasil karya penulis aliran sains selain sdr.fahdrazy, sdr.hafeziftiqar dan beberapa nama lagi di esastera.com. Sajak ini adalah karya sdr.fiezanur, mahasiswi tahun satu, Royal College of Surgeon, Dublin.

Sajak ini adalah sebuah sajak yang bertemakan kemanusiaan, rasa simpati dan empati terhadap seorang kanak-kanak di bumi perang sebelum syahidnya. Sajak simpati atau empati, pastinya bernada mendayu-dayu atau sedih yang dikenali sbg nada melankolik. Sajak serangkap ini adalah berbentuk bebas kerana rima hujung, bilangan baris dlm rangkap dan bilangan sukukata setiap baris tidak menunjukkan ia terikat dengan puisi tradisional.

Merujuk kepada tajuk sajak ini, ia sudahpun menggambarkan akan tema dan idea yang terdapat di dalam sajak ini. Iaitu tentang huluran menagih pertolongan yang tidak mendapat sebarang tindak balas. Antara ilmu penulisan sajak yang saya perolehi di esastera.com, tajuk sesebuah sajak sebaiknya memberi unsur suspens kpd para pembaca untuk terus menikmati sajak. Selain dari itu, tajuk sajak ini menjadi agak prosaik dengan terselitnya perkataan “yang” di tengah-tengah barisan kalimatnya. Saya rasa tajuk sajak ini boleh diletakkan “Gapai tak bersambut” atau untuk lebih suspens diletakkan “Kantung Maut” atau “ Tersungkur”.

Sajak ini boleh dibahagikan kepada tiga bahagian iaitu kisah derita lapar si kecil, kisah kantung si tua dan kisah syahid si kecil. Bahagian pertama iaitu derita lapar si kecil dingkapkan pada baris-baris berikut :

Kabur pandangan hati
Dek air mata yang bergelimpangan
Di puncak derita
Puas jari jemari halus itu mengapai
Namun tiada pernah bersambut
Ada disko kecil dalam perutnya
Yang bertukar menjadi konsert mega
Mungkin mahu menyamai rancak gapai si kecil
Yang sangkar rusuknya
Tampak jelas
Aku dari jauh
Menonton sebuah cakarerama
Bila gapai itu akan bersambut

Sajak ini dimulakan dengan ungkapan rasa penyair pada hemat saya yang berputus harap kerana telah kabur peluang untuk mendapat pertolongan biarpun puas dia menangis demi sesuap makanan mengisi perutnya yang telah mula rancak berbunyi pada tubuh yang kurus keringnya. Dan penyair dari jauh menonton bilakah si kecil itu akan dihulurkan biarpun sedikit makanan alas perutnya.Ungkapan kata pada sajak ini masih agak prosaik kerana diolah seperti sebuah penceritaan yang dikerat-kerat, ia boleh dipuitiskan lagi contohnya seperti berikut :

Kabur pandangan hati
Dek titis air mata derita
Puas jemari halus menggapai
tiada bersambut
perutnya berdisko kecil
kian rancak
serancak gapai si kecil
Yang jelas tampak
sangkar rusuknya
dari jauh
kutonton sebuah cakarerama
entah bila gapai kan bersambut

Ada beberapa perkataan yang saya rasa agak janggal penggunaanya antaranya “airmata bergelimpangan”, pada saya bergelimpangan hanya sesuai pada mayat atau bangkai. Juga penggunaan konsert mega melambangkan bunyi rancak perut kelaparan agak janggal penggunaannya walaupun saya rasa penulis berusaha untuk lari dari klise. Juga terdapat kesilapan eja atau taip iaitu pada kalimah “mengapai” yang sepatutnya menggapai, terdapat juga satu kekaburan pada perkataan “cakarerama”, adakah penyair maksudkan “cerekarama”?

Bahagian kedua, iaitu kisah tentang kantung si tua diungkapkan pada bait-bait berikut :

Nah, itu dia
Si tua camping cuba menghulur kantung
Aku hampir bertepuk sorak gembira
Namun, deras kantung itu dirembat sang anjing
Yang luar biasa setia menunggu si kecil
Kecewa hampir membungkam gapai si kecil
Dari genang titis air mata derita
si kecil menjeling sang anjing yg tersandar
kekenyangan
tangan itu mahu terus bersorak

Penyair hampir bersorak gembira bila seorang tua yang berpakaian compang-camping cuba menghulur kantung bagi menolong si kecil. Namun kecewa bagi si kecil kerana kantung yang dihulur disambar sang anjing yang mengekori si kecil. Si kecil akhirnya hanya mampu menangis dan menjeling melihat sang anjing bersandar kekenyangan dan seolah mahu bersorak atas kejayaannya merampas santapan si kecil. “Sang anjing” di sini boleh difahami sebagai haiwan sebenarnya, atau boleh difahami sebagai metafora kepada penceroboh atau penjajah tanahair si kecil. Di sini terdapat kekaburan tentang latar tempat berlaku tragedi ini jika ditafsirkan sang anjing sebagai penceroboh atau penjajah. Mungkinkah di Palestin, Afghanistan, Iraq, Bosnia, Chechnya atau di mana?

Keratan bait ini boleh digubah dan diekonomiskan ungkapan kata-katanya seperti berikut, contohnya :

Nah, itu dia
Aku hampir bertepuk sorak gembira
Si tua camping cuba menghulur kantung
Namun, deras kantung itu dirembat sang anjing
Yang luar biasa setia menunggu si kecil
Kecewa hampir membungkam gapainya
bergenang air mata derita dia menjeling
sang anjing yg tersandar kekenyangan
tangan itu mahu terus bersorak

Bahagian ketiga sajak ini yang mengutarakan sepotong ayat al-Quran : “wamakaru wamakarallah wallahu khairul maakirin” yang bermaksud “mereka cuba memperdayakan, tetapi dirancang segalanya oleh Allah, Sesungguhnya Allah sebaik2 pengatur rancangan.” Penyair di sini cuba memaparkan tentang segala harapan yang kita harapkan tidak semestinya terlaksana. Harapan penyair agar gapai si kecil bersambut tidak kesampaian, bahkan si kecil akhirnya gugur syahid di tangan sang anjing. Seperti terungkap dlm bahagian terakhir sajak ini :

namun
wamakaru wamakarallah wallahu khairul maakirin
tubuh si kecil terdampar di tanah barakah
tubuh si kecil bersalut debu syahidah
aku yg dikejauhan terkedu
kerna gapai itu
sudah tidak tergapai….

Pada rangkap atau bait ini, hanya baris terakhir saja rasanya perlu diubah dari”sudah tidak tergapai” kpd sudah longlai. Jua sebaris ayat al-Quran itu sepatutnya diletakkan di dlm pengikat kata (“…” ), sebab ia bukanlah kata2 kita, tetapi suatu petikan ( quote ).

Secara keseluruhannya sajak ini mempunyai idea yg luar biasa yang cuba dikembangkan dgn cara bercerita. Idea yg digarapkan dgn begitu indah, namun agak bercelaru lantaran dicampurkan di dlm satu rangkap sahaja. Cadangan saya agar sajak ini dijadikan tiga rangkap seperti yg telah saya bahagikan.

Secara jujurnya, penyair adalah seorang penulis yang berbakat besar dan peka terhadap persekitaran. Penyair juga mempunyai kelebihan menggarap ideanya dari sudut yg biasa dilihat.

Akhirnya,saya dengan penuh rendah diri menyusun sepuluh jari memohon ampun andai ulasan ini tidak menepati maksud sebenar penyair. Juga dipohon kemaafan andai segala cadangan, komen dan kritik saya menyentuh rasa dan mengguris hati penyair. Kerana saya bukanlah sebenarnya mempunyai autoriti untuk mengulas karya kerana saya sendiri pun masih belajar. Namun saya gagahi jua dan saya cuba untuk mengulas sejujur dan seikhlas mungkin.

Sekian saja,yang baik itu ilham Ilahi,yg buruk itu jahat nafsu saya. Wallahu a’lam, wassalam,

Insan kerdil,
As Syramy Ashraf
Pasir Mas,15 1752H Mac 2006