Saturday, March 14, 2009

Tunas Sastera: Hilal Asyraf (Jordan)



Profil

Nama: Muhammad Hilal Asyraf bin Abd Razak
Nama pena: Hilal Asyraf, Laksamana Angkasa
Asal: Skudai, Johor
Tarikh lahir: 16 Januari 1989
Pendidikan: University of Yarmouk, Jordan
Genre: Novel, cerpen, puisi, artikel, motivasi.
Weblog: http://langitilahi.com

Petikan tulisan saudara Zakaria Sungib, editor kanan Galeri Ilmu Sdn Bhd:

Hilal Asyraf. Satu nama baru dalam dunia penulisan tanah air. Namun, nama ini bukan asing di kalangan komuniti alam siber. Hilal Asyraf (foto) adalah pemilik laman web LangitIlahi.Com, wadah baru yang menggantikan blog langitillahi.blogspot.com yang sudah menerima lebih 60,000 hit. Sekarang beliau menuntut di Tahun Pertama dalam bidang Usuluddin di Universiti Yarmouk, Jodan.

Saya kenal Hilal melalui alam siber sejak Oktober 2008. Kebetulan kami sama-sama orang Johor. Kebelakangan ini kami kerap berbalas e-mel kerana Galeri Ilmu Sdn. Bhd. bakal menerbitkan buku dan novel beliau – buku motivasi Langit Ilahi: Tuhan Tidak Lupakan Kita dan novel VT.

Novel VT adalah novel paling tebal yang saya terima setakat ini untuk kami terbitkan. Melihat pada kekuatan garapan dan nilai Islami pada novel ini, saya membawa usul supaya novel ini diangkat menjadi ‘lead product’ GISB untuk Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2009. GISB menempah empat gerai untuk pesta buku tersebut.

Saya memberi penghormatan kepada bekas pensyarah saya, Dr. Amida Abdulhamid untuk menyemak manuskrip novel ini. Dr. Amida yang saya panggil Kak Anis, memberi ulasan awal selepas menyemak separuh bahagian VT dengan berkata, “Subjek luar biasa dan sentuhan Islami yang berkesan.”

Kak Anis juga berbisik kepada saya bahawa novel ini boleh bersaing dengan Ayat-ayat Cinta! Katanya, sentuhan Islami novel ini “tidak hanya di permukaan tetapi mendalam”. Ini ditambah dengan gaya penceritaan Hilal yang bijak. Walaupun tanpa watak perempuan, seperti kebanyakan novel remaja lain, Kak Anis seronok membacanya “sampai tak tidur malam”.

Baca selanjutnya temubual sdr Zakaria Sungib dengan Hilal Asyraf
  • di sini
  • No comments: