Saturday, November 1, 2008

Menulis Puisi?

Oleh: Siddiq Osman
http://pujangga-kembara.blogspot.com


Bismillahirrahmanirrahim.

Sebenarnya aku bukanlah penulis yang layak dirujuk tetapi oleh kerana ada pra peminat puisi ingin saranan maka harap coretan yang sedikit ini dapat membantu.

Menulis puisi adalah menceritakan sesuatu melalui perasaan yang halus supaya ia sampai ke lubuk hati. Puisi bukanlah seperti yang ramai manusia anggap. Puisi tidak semestinya suspense, misteri atau sukar difahami. Tetapi puisi itu seharusnya berkias, singkat perkataannya, tunggal tema utamanya dan cantik perenggannya.

Aku tidak tahu jika ada yg berpendapat puisi ini bukan mainan ilmuan. Atau puisi ini hanya untuk berpacaran atau mereka yang suka berangan. Orang arab asalnya menganggap pujangga pujangga mereka adalah raja kerana bagi mereka tukang tukang syairlah cendiakawan yang terhebat. Kerana mereka mampu menyatakan sesuatu terus kepada hati lalu menjentik emosi.

Jadi jangan hanya meletakkan cinta dan asmara sebagai tema berpuisi kerana yang sebenarnya puisi ini medan penyebaran ilmu yang padat dan sendat.

Menulis puisi adalah menyusun kata kata cantik dalam perenggan2 yang terdiri dari baris baris pendek. Imbuhan sangat mengganggu keabsahan sebuah puisi. kata berganda hanya bagi menjaga makna yang tidak ada jalan lain. tanda baca akan memandu org lain membaca puisi kita dengn nada yang kita mahu.

Keistimewaan puisi adalah tema yang sama tetapi membuka kefahaman yang pelbagai dalam ayat yang satu.

sekadar ini dahulu.

No comments: