Saturday, September 27, 2008

Karya ahli GKLN di Dewan Siswa September 2008


Berikut adalah puisi saudara Rahman D dari Mesir yang tersiar di majalah Dewan Siswa September yang lalu berserta rumusan komen Faisal Tehrani di dalam majalah tersebut


PENJUAL KATA

Kota kecil ini aku bertandang
dengan reda dan tawakal kudus aku berniaga
menjual kata indah tiada harga
mengharap orang akan membelinya

Aku penjual kata untuk teguran
Kerana aku penjual yang memerhati alam
Segala keperluan kota ini diselongkari nian
Seutai kata tiada harga ingin kuberi

Aku penjual kata yang tiada untung
Tiada manusia membeli kata bermakna
Kerana mereka tiada kepentingan nafsu
Kadang kala mereka menolak
persis aku tiada erti sebagai penjaga tanah pinjaman ini

Aku tetap penjual kata kepada jelata
Mungkin hari ini mereka kabut
Ribut wang dan hidup gembira
Penghujung nanti pasti ada pembeli setia


Rahman D

Dewan Siswa September 2008


Komen FT:

Untuk keluaran September 2008,FT telah membawakan "Unsur Membangun Puisi".Terdapat beberapa unsur yang perlu difokus untuk menjadikan sesebuah sajak itu mencapai tahap yang baik.Lima formula yang telah diberikan ialah ,konsentrasi, irama rapi,fikiran dan pengalaman jiwa.Makanya setiap puisi yang dihasilkan memerlukan kesemua fomula tersebut.Bagi puisi "Penjual Kata" di atas mempunyai kekurangan dan kekeringan dari aspek irama dan konsentrasinya, tetapi kaya dari segi fikiran.Penulis telah menjadikan "kata" sebagai landasan pemikirannya. Namun begitu terdapat nada pasif yang tidak bersemangat yang tidak sewajarnya dimiliki oleh generasi baharu.Perhatikan bait "menjual kata indah tiada harga,mengharap orang akan membelinya". Ayat tersebut pasif.Seakan- akan "seisi dunia" tidak memberikan reaksi terhadap usahanya.

(di atas ini adalah rumusan apa yang telah dikatakan FT )

Wassalam.

No comments: