Saturday, January 26, 2008

Pemilihan Konsonan dan Vokal- Kaitan dengan Tema/Persembahan Sajak

Oleh Damak09








Salam,

Saya sekadar ingin memberikan sedikit pandangan dan mungkin perbincangan tentang sajak- saya sendiri bukan penulis sajak yang hebat walaupun mengambil kursus ini di Uni. Ilmu dan kreatif adalah dua perkara yang berbeza.

Kalau diizin saya suka bercakap tentang pemilihan konsonan dan vokal. Bahasa kita bahasa melayu agak unik dan menarik- lebih mesra lidahnya dengan orang asing. Senang disebut dan senang pula dihafal.

Tidak kurang menarik, bahasa kita ada ciri keunikan yang mungkin tidak ramai antara kita sedar- bahasa kita mampu menggambarkan dan mencirikan sesuatu perlambangan dengan hampir tepat. Dalam bahasa itu ada menggambarkan imej tentang bentuk dan bunyi seterusnya menggambarkan konvesi penuturnya.

Mungkin saya boleh contohkan " perkataan yang ada banyak huruf "o" lebih kepada makna kosong- bulat, seperti bola, bohong,lohong,kosong,lompong. Bukan semua, namun kebanyakannya, apabila vokal " o" di ulang di dalam satu perkataan atau satu baris- ia akan lebih kepada makna kekosongan dan syumul, atau bulat atau koheren.

Ia juga berlaku pada huruf- P (letupan)- senang apabila dibaca atau dungkapkan untuk nada keras , seperti " pahit, pedas, panas, putih, punah, pasung, pancung- bunyi-bunyi yang boleh dikeraskan sebutannya.

Hal yang sama apabila kita banyak menggunakan huruf- huruf yang bernada nipis, apabila kita menyebut "s","z" , "C". Mereka yang belajar tentang bagaimana sesuatu sebutan itu dihasilkan (pelajar lengusitik, fonetik) mungkin akan mendapat gambaran yang jelas tentang penjelasan ini. Huruf- huruf yang bernada nipis ini sesuai di gunakan untuk sajak yang bertemakan kesedihan, sinis, atau apa-apa tema yang akan meninggalkan kesan kehalusan jiwa pembaca atau khalayak.

Dan kebiasaan apabila sajak itu bernada keras dan mahu dibaca dengan nada marah-marah, bersemangat lantang- permilihan perkataan menggunakan banyak konsonan yang bunyi meletup, letusan akan menjadikan sajak itu lebih sedap dibaca- seperti huruf " p", "t", "K", "b", "d", dan sebagainya. Apabila sajak ini dipersembahkan dan dibaca, ia akan serasi dengan persembahan yang marah-marah dan bersemangat. Hal ini menarik bagi penyair yang prihatin dan tahu memanipulasi kesan bunyi, binaan huruf dan mempunyai perbendaharaan kata yang luas- akan berjaya menghasilkan sajak yang baik. Itulah saya katakan ilmu dan kreatif dua hal yang berbeza.

Dari segi psikologi- apabila kita menyebut sesuatu perkataan, ia akan memberikan getaran kepada perasaan kita. Penggunaan unsur getaran yang tepat, secara berulang akan dapat meyemarakan perasaan yang digetarkan itu.

Hal yang sama apabila kita menulis sajak-sajak yang bertemakan cinta- luluhan perasaan dan jiwa- pengulangan penggunaan huruf- huruf vokal dan konsonan akan menjadikan ia lebih serasi dengan bentuk persembahan,huruf , i,s, r,c dan sebagainya.

Saya pernah di kuliahkan oleh SN Prof Muhammad Haji Salleh tentang perkara ini. Beliau hanya menyentuh sedikit tentang tajuk ini secara sepintas lalu. Namun ia cukup menarik minat saya dan seterusnya mendorong saya bacaan susulan. Dan saya telah cuba bereskperimen dengan beberapa ayat dan sajak.

Mungkin ayat yang begini kesan ada tertentu:

" sesaat sesat sedih"- kesannya ,bentuk imej- Apa ?

"tutup tapak tangan, tidur berdengkur"- kesannya - Apa ?

"roboh rumah pasung"

Saya lupa siapa pengarang kata-kata ini

" runtuhnya/ robohnya kota Melaka kita bina jiwa merdeka" (kalu tak silap SN Usman Awang )

Perhatikan perkataan pada ayat ini, ada getaran. Cuba sebut dengan kuat- semangat. Ia mudah disebut tanpa sekatan aliran perasaan yang dibiarkan mengalir laju dan kencang. wah!.

Saya masih lagi bereksperiman dan melakukan kajian. Harap kepada yang arif boleh beri tunjuk ajar?

Masih banyak hal-hal yang perlu saya perhalusi dan bincangkan- namun batasan masa hanya membenarkan saya meringkaskanya. Sekian

No comments: