Saturday, November 24, 2007

SAYEMBARA PUISI BERUNSUR ISLAM IRELAND-UK II 2006

PERSATUAN PELAJAR ISLAM MALAYSIA IRELAND (PPIMI) DENGAN KERJASAMA GRUP KARYAWAN LUAR NEGARA (GKLN) SEKALI MENERUSKAN SAYEMBARA PUISI BERUNSUR ISLAM IRELAND-UK II 2006 SEBAGAI MENERUSKAN AKTIVITI YANG DIMULAKAN SEJAK TAHUN 2005. SAYEMBARA KALI INI TERBUKA KEPADA SEMUA PELAJAR MALAYDIA YANG MENUNTUT DI IRELAND DAN UNITED KINGDOM. SAYEMBARA INI DIADAKAN YANG ANTARA LAIN TUJUANNYA ADALAH UNTUK MENINGKATKAN PENGHAYATAN MASYARAKAT ISLAM KHUSUSNYA DI KALANGAN PELAJAR MALAYSIA DALAM ASPEK KEROHANIAN DAN HAL EHWAL ISLAM SEMASA DI SAMPING MEWUJUDKAN RUANG PENGLIBATAN DALAM BIDANG PENULISAN DAN KESUSASTERAAN.

Ireland flag-clover copy Originally uploaded by GKLN.



Syarat-syarat Penyertaan
• Sayembara ini terbuka kepada semua pelajar/bekas pelajar Malaysia yang sedang menuntut atau masih berada di Ireland dan United Kingdom.

• Setiap puisi yang dihantar hendaklah bertemakan Islam serta mencerminkan kemurnian agama Islam itu sendiri. Tema sayembara puisi adalah “Dunia Baru Islam”. Puisi-puisi boleh menyentuh mana-mana aspek perjuangan menegakkan syiar Islam, dakwah dan tarbiyah, kritikan sosial dan sikap umat silam, isu-isu semasa dunia Islam, kocak politik dan ekonomi negara-negara Islam, keamanan/ kezaliman khususnya yang melanda negara-negara Islam seperti Iraq dan Palestin, sejarah-sejarah Islam, ketamadunan kerajaan-kerajaan Islam silam, dan lain-lain yang bersesuaian, perkembangan/harapan terhadap kemajuan umat Islam di masa hadapan, aspek sains dan teknologi yang membabitkan umat Islam, dan lain-lain aspek yang berkaitan dengan tema tersebut.

• Setiap peserta bebas menghantar bilangan puisi berunsur Islam namun hanya satu hadiah sahaja layak dimenangi oleh setiap peserta. Hadiah ditawarkan untuk tempat Pertama, Kedua, dan Ketiga serta dua hadiah saguhati.

• Bilangan rangkap dan baris bagi puisi adalah bebas, tetapi hendaklah melebihi sepuluh baris.

• Hasil karya hendaklah asli (bukan saduran atau terjemahan), belum pernah tersiar atau diterbitkan di mana-mana media cetak dan belum pernah menyertai sebarang peraduan lain.

• Setiap karya yang dihantar tidak akan dipulangkan dan pihak penganjur berhak menyiarkan karya tersebut (di buletin dan majalah) tanpa perlu izin rasmi penulis, namun hak cipta karya tetap di tangan penulis.

• Tarikh tutup penyertaan adalah pada 1 Disember 2005.

• Sebarang pertanyaan lanjut dan penyertaan bolehlah di emel ke puisieire@yahoo.com atau hubungi 0857084678. Setiap penyertaan perlu disertakan dengan butir diri lengkap (Nama, tarikh lahir, kolej dan jurusan, tahun pengajian, alamat (Ireland/UK) dan no telefon bimbit (Ireland/UK).

• Majlis penyampaian hadiah akan diadakan semasa program Perhimpunan Ukhwah Insaniah Seluruh Ireland (PUISI) pada bulan Disember 2006 nanti. Hanya pemenang yang hadir sahaja akan diberikan hadiah (atau menghantar wakil dari kawasan yang sama. Contoh: peserta dari Southampton perlu sekurang-kurangnya menghantar wakil dari Southampton).