Tuesday, April 15, 2008

Sayembara Cerpen Berunsur Islam GKLN 2008 !!!

INI HANYA IKLAN. UNTUK ENTRI, SILA SKROL KE BAWAH

INI HANYA IKLAN. UNTUK ENTRI, SILA SKROL KE BAWAH

INI HANYA IKLAN. UNTUK ENTRI, SILA SKROL KE BAWAH




PENDAHULUAN

Sayembara Cerpen Islami GKLN 2008 merupakan sayembara cerpen yang julung kali diadakan oleh Grup Karyawan Luar Negara untuk seluruh ahlinya dari pelbagai negara. Selain meliputi rangkaian geografi yang luas, sayembara ini juga merupakan yang pertama anjuran GKLN meliputi genre cerpen dengan masih menekankan nuansa Islami sebagai terasnya. Sayembara cerpen ini berfungsi sebagai serampang dua mata bagi membantu meningkatkan penghayatan dan kesedaran para pelajar di luar Negara dalam aspek kerohanian di samping memberikan pendedahan kepada para peserta yang majoritinya pelajar sains terhadap dunia sastera dan penulisan sebagai aktiviti sisi alternatif kepada mereka yang wajar diceburi sekaligus memperkembangkan potensinya sebagai wadah dakwah yang merangsang.


OBJEKTIF

1) Menawarkan dunia penulisan kreatif sebagai salah satu wadah menyampaikan mesej dakwah dan pemikiran kritis di samping meningkatkan penghayatan para peserta dalam aspek keagamaan menerusi penulisan cerpen yang bertemakan keagamaan dan berunsurkan Islam. Hal ini diharap dapat membantu memperbaiki jati diri dan kesedaran mereka sebagai seorang pelajar Muslim.

2) Menambah minat dan penglibatan para peserta dalam bidang sastera khususnya penulisan cerpen. Di kalangan pelajar-pelajar luar negara didapati aktiviti dan penglibatan mereka dalam penulisan sangat kurang dan terhad walhal penulisan dan sastera memikul fungsi penting dalam menjana pemikiran masyarakat.

3) Melahirkan masyarakat Islam yang lebih dinamik dan seimbang yang bukan sahaja cemerlang dalam aspek sains tetapi juga dalam aspek cipta kreatif. Memandangkan majoriti pelajar luar negara adalah pelajar sains (perubatan) maka usaha melibatkan mereka dengan penulisan akan menjadikan mereka lebih fleksibel dan serba boleh dari segi pengalaman dan kemahiran, bukan sahaja dalam aspek sains, tetapi juga aspek bukan sains dan kerohanian.

4) Memberi ruang kepada pelajar Malaysia di luar negara untuk mengikuti aktiviti sastera dan penulisan yang lebih tersusun. Terdapat segelintir pelajar-pelajar di luar Negara yang berminat mendekati dunia penulisan namun kebatasan ruang dan peluang untuk berkarya membuatkan usaha ini menjada terbantut.

5) Mengisi kekosongan ruangan karya kreatif di dalam buletin-buletin persatuan pelajar memandangkan karya yang dihantar untuk penyertaan akan dinilai untuk disiarkan di media-media kelolaan PPIMI, dan organisasi lain.


SYARAT PENYERTAAN

1) Sayembara ini terbuka kepada semua pelajar Malaysia yang menepati semua syarat berikut:
a) sedang menuntut di luar negara
b) menjadi ahli GKLN yang sah (RUJUK SYARAT 11, UNTUK KETAHUI CARANYA)
c) menuntut di negara yang dirangkumi oleh GKLN
d) peserta yang mengikuti ‘twinning program’ juga layak menyertai dengan syarat belum selesai mengikuti program ‘undergraduate’ sebelum tarikh tutup penyertaan.

2) Setiap karya yang dihantar hendaklah bersesuaian serta mencerminkan kemurnian agama Islam itu sendiri. Tiada tema khusus ditetapkan, tetapi cerpen yang berlatarbelakang luar negara amat digalakkan. Karya-karya boleh menyentuh mana-mana aspek perjuangan menegakkan syiar Islam, dakwah dan tarbiyah, kritikan sosial dan sikap umat silam, isu-isu semasa dunia Islam, kocak politik dan ekonomi negara-negara Islam, keamanan/ kezaliman khususnya yang melanda negara-negara Islam seperti Iraq, Palestin, dan sebagainya, sejarah-sejarah Islam, ketamadunan kerajaan-kerajaan Islam silam, dan lain-lain yang bersesuaian, perkembangan/harapan terhadap kemajuan umat Islam di masa hadapan, aspek sains dan teknologi yang membabitkan umat Islam, dan lain-lain aspek yang berkaitan.

3) Setiap peserta bebas menghantar bilangan cerpen namun hanya satu hadiah sahaja layak dimenangi oleh setiap peserta. Hadiah ditawarkan untuk tempat Pertama, Kedua, dan Ketiga serta dua hadiah saguhati.

4) Keputusan akan diumumkan menjelang musim panas 2008 dan penyampaian hadiah akan ditetapkan kemudian.

5) Cerpen hendaklah tidak kurang 1200 patah perkataan dan tidak lebih 2500 patah perkataan.

6) Hasil karya hendaklah asli (bukan saduran atau terjemahan), belum pernah tersiar atau diterbitkan di mana-mana media cetak dan belum pernah menyertai sebarang peraduan lain. Sekiranya karya tersebut pernah disiarkan di blog, diharap dapat menarik balik cerpen tersebut dari blog sebelum keputusan diumumkan.

7) Setiap karya yang dihantar tidak akan dipulangkan dan pihak penganjur berhak menyiarkan karya tersebut (di buletin, majalah, weblog dan yahoogroups GKLN) tanpa perlu izin rasmi penulis, namun hak cipta karya tetap di tangan penulis.

8) Beberapa cerpen terpilih (samada menang atau tidak) akan dipertimbangkan untuk dimuatkan dalam antologi cerpen terbitan GKLN pada musim panas 2008.

9) Tarikh tutup penyertaan adalah pada 15 April 2008.

10) Hantarkan penyertaan (cerpen) berserta nama, nama pena (jika ada), emel, lokasi di luar negara dan jurusan serta no telefon di luar negara kepada: puisieire@yahoo.com

11) Untuk menyertai Grup Karyawan Luar Negara:

a) Bagi yang belum menyertai GKLN, dan mempunyai akaun Yahoo! klik ikon di bawah, dan login emel anda. Dalam ruangan 'Comment to owner'- nyatakan

i) nama dan nama pena (jika ada)
ii)emel
iii)jurusan, universiti, dan tahun pengajian
iv)tarikh lahir
v)lokasi di Malaysia

Click here to join karyawanluarnegara
Klik ikon untuk menyertai GKLN


b) Bagi yang telah menyertai YahooGroups GKLN (tetapi belum mendaftar) ATAU tidak mempunyai akaun Yahoo! sila hantarkan butir yang sama ke emel: adiba_308@yahoo.com (dan salinan ke fahd_razy@yahoo.co.uk)

NOTIS: PIHAK URUSETIA SAYEMBARA CERPEN BERUNSUR ISLAM GKLN 2008 BERHAK MEMINDA MANA-MANA SYARAT PERTANDINGAM PADA BILA-BILA MASA.